tisdag 24 april 2012

The Red Queen

"God knows, if I could reconcile myself to living with a man who is the embodiment of mediocrity , in a country under a usurper - with a queen so much my inferior in every way! - observing my God only as a once-a-day deity in my evening prayers, I would do so. But I cannot. I want a husband with the courage and determination to play his part in the rule of the country, I want my country ruled by my true king, and I have to pray to God for this in the five services of the day. It is how I am, I cannot deny myself."

Bokklubben som är mig mycket kär har igen uppfyllt sin uppgift. Det vill säga tack vare den har jag läst litteratur och upptäckt författare jag kanske inte annars bekantat mig med. The Red Queen av Philippa Gregory är en bok som jag knappast själv hade valt. Och hade den kommit emot mig någonstans så hade jag valt bort den enbart på basis av pärmen. Men nu var den som tur vår bokklubbsbok för dethär gillade jag jättemycket!

Jag gillar att jag ogillar huvudpersonen (som alltså är en historisk figur). Hon är en hjältinna men en så martyrisk sådan att jag blir irriterad. Men det gillar jag alltså! Ädla huvudpersoner som aldrig gör något fel är totalt överskattade! 
Intressant att få ta del av engelsk krigs- och kungahushistoria ur ett kvinnoperspektiv. Och det perspektivet var nog för jävligt på 1400-talet. Kvinnorna var bara spelbrickor i pojkarnas maktlekar. 
Sen faller nog den goda Margaret tyvärr ganska snabbt i glömska efter bokens slut. Men det var underhållande läsning och jag vill gärna också läsa The White Queen som handlar om den rivaliserande släktens drottning. Perspektivombyte igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar