söndag 25 mars 2012

The Ladies of Missalonghi

"One day I shall have my scarlet lace dress and hat", said Missy,
 "no matter how unrespectable I look."

Success is the best revenge, brukar man ju säga. Och det är just den sortens hämnd eller snarare upprättelse som den tidigare hunsade och blyga Missy får. Eller hon tar den! Go, Missy! 

Boken är som en australiensisk Pride and Prejudice under tidigt 1900-tal. Typ. Det är gemytligt, humoristiskt och harmlöst. Och när den manliga huvudpersonen visar sig vara feminist kan man ju inte annat än bli stormförtjust! Dessutom fick jag lite Emily-känsla också. L.M. Montgomery för vuxna.

Jag deltar i en lästävling under år 2012. Det finns en lista på ca 75 litterära verk varav varje ger en viss poängsumma. Om man råkat läsa någon bok redan tidigare så räknas det inte, utan bara det man läser under dethär året ger poäng. Kul idé, eller hur?
I alla fall så var Missalonghidamerna med på boklistan, annars hade jag nog missat dem. Jag hade nog säkert levt ett helt bra liv även utan att ha stiftat bekantskap med Missy & Co, men denhär typen av litteratur går (nästan) alltid hem hos mig så jag är riktigt nöjd och belåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar